Ikona Ikona Ikona Ikona
pepca oblacek

Hujšanje

Značka
Ti & jaz
Naslovnica
Fotografija: Shutterstock
Besedilo: Urška Kaloper

Če bi vsakič, ko sem pomislila, da moram shujšati, izgubila en sam gram, bi zdaj tehtala minus triindvajset ton. Ampak moje misli se seveda niso udejanjile in povem vam, da je to v resnici dobro. Zapovedana vitkost je včasih tak pritisk, da zlahka izgubiš razsodnost in se ti kar zdi, da bi moral biti še bolj suh, čeprav številke kažejo drugače. Ali še huje, se tega lotiš tako, da ni ne zdravo in ne (dolgoročno) učinkovito. Slika v ogledalu in meritev na tehtnici, ki bi morali biti usklajeni, se nam včasih pač zdita različni kot zobotrebec in krompir. Zato se mora glava odločiti, kateri bo verjela.  

 

Številke

Če pustimo čustva ob strani, kar je pri kilogramih res težko, je vse, kar zadeva težo in hujšanje, ena sama matematika. Zdravniki zelo dobro vedo, kdo je pretežek in kdo ni. To običajno izmerijo z indeksom telesne mase, ki ga izračunajo po formuli: telesna masa (kg)/telesna višina (m)2. Za mladostnike so vrednosti drugačne kot za odrasle (tabelice, ki jih najdeš na spletu, večinoma veljajo za odrasle), kdaj rezultat pomeni nedohranjenost in kdaj čezmerno težo ali celo debelost, pa je odvisno od številnih dejavnikov – starosti, spola, tudi mišične mase (mišice so težje od maščobe).

Če te zanima, ali imaš primerno težo, o tem povprašaj svojega zdravnika, recimo na sistematskem pregledu. Verjetno bo pri oceni upošteval še obseg pasu in bokov, odstotek mišične oziroma maščobne mase in kožno gubo. Nekateri ljudje imajo zelo drobno konstitucijo, drugi pa se rodijo bolj čokati. (Lahko se pritožite pri starših, ampak to običajno podedujemo.)

 

Hujšanje

Tudi hujšanje je odvisno od številk. Formula pravi, da je treba porabiti več energije, kot je dobimo s hrano. To lahko naredimo na dva načina: več migamo ali manj pojemo (še najboljša pa je kombinacija obojega). Ker najstniki še rastete in se razvijate, se je zlasti zadnjega treba lotiti nadvse previdno, saj telo nujno potrebuje hranila, sicer lahko zbolimo. Lahko tudi izgubimo menstruacijo, imamo težave s kožo, izpadajo nam lasje, da brezvoljnosti in utrujenosti niti ne omenjamo.

Najlažje zmanjšamo vnos kalorij (to je merska enota, s katero merimo energijo) tako, da se izogibamo živilom z visoko energetsko vrednostjo, a malo hranili (to so na primer zelo sladke ali mastne jedi in sladke gazirane pijače). Priporočljivo pa je jesti veliko sadja in zelenjave, polnozrnatih in polnovrednih živil, ribe, pusto meso, manj mastno mleko in mlečne izdelke ipd.

 

Nobena skrajnost ni dobra

Za zdravje sta nevarni tako previsoka kot prenizka telesna teža. Če smo pretežki, bolj tvegamo, da bomo zboleli za sladkorno boleznijo, boleznimi srca in ožilja, zamaščenostjo jeter in podobnimi kroničnimi obolenji. Tudi družba do debelih ljudi na žalost ni prizanesljiva. Čeprav to, koliko kilogramov imamo, ne pove nič o tem, kakšni smo po značaju in koliko smo sposobni, se na čezmerno težo še vedno lepijo številni predsodki. Ob njih je težko ostati samozavesten in ponosen na to, kar si.

Toda tudi prenizka teža pomeni tveganje, saj telo potrebuje nekaj rezerve, če recimo zbolimo. Poleg tega je, kot smo že povedali, nujno, da dobimo dovolj hranil oziroma snovi, ki jih potrebujemo za rast in normalno delovanje (že osnovne telesne funkcije, kot sta dihanje in prebava, nam vzamejo veliko energije).

 

Primerjave

Mladostništvo je čas, ko se veliko primerjamo s sošolci, prijatelji in drugimi vrstniki, pa tudi z različnimi zvezdniki, ki jih spremljamo po medijih. Običajno se osredotočimo na tisto, s čimer pri sebi nismo zadovoljni – zdi se nam recimo, da imajo vsi vitkejše noge ali manjši maščobni obroč okoli trebuha (tudi če se strinjamo, da mogoče niso vsi bolj suhi, vedno najdemo najmanj enega, ki je, da se lahko trpinčimo).

Zoprno je, če nenadoma lahko razmišljamo samo o tem in svoje telo vidimo še bolj nepopolno, kot je v resnici, ali smo zaradi tega izrazito nesrečni. (Čeprav čisto nihče ni popoln in se lepotna merila spreminjajo. Tudi fotografije zvezdnikov zmeraj obdelajo tako, da so videti lepši in privlačnejši – nekaterih, verjemite, niti lastna mama ne bi prepoznala!)

Razvijejo se lahko motnje hranjenja (odrekanje hrani, bruhanje, prenajedanje, obsedenost z zdravo prehrano ipd.), ki pa jih je marsikdaj težko prepoznati, ker se tistemu, ki jih ima, včasih zelo dolgo ne zdijo problematične – zadovoljen je, ker hujša, in tega noče spremeniti. Ker imajo motnje hranjenja običajno globoke korenine in so lahko nevarne, se je treba po pomoč obrniti k strokovnjaku (zdravniku ali psihologu).

 

Zdravo življenje

Primerna teža je skoraj vedno povezana z zdravim načinom življenja. Povedano drugače: če živimo zdravo, bomo le redko presuhi ali predebeli. In kaj to pomeni?

 

Gibanje:

Telesno dejavni moramo biti najmanj eno uro na dan, in to tako, da se vsaj zadihamo, da se nam poveča srčni utrip in nam je malo toplo. Fino je, če vadbo stopnjujemo tudi tako, da se oznojimo in zasopemo (temu rečemo visokointenzivna vadba).

Večinoma izbirajmo aerobne dejavnosti (vsaj trikrat na teden morajo biti visokointenzivne). Mednje spadajo hitra hoja, kolesarjenje, tek, ples, smučanje, plavanje, košarka, nogomet ipd. Dodajmo tudi vaje za krepitev mišic (na primer sklece, dvigovanje uteži, plezanje ipd.).

Seveda je priporočljivo, da tudi preostalih budnih ur ne presedimo ali preležimo. Če lahko, ne uporabljajmo dvigala, ampak hodimo po stopnicah. Ne vozimo se z avtobusom, ampak kolesarimo ali pojdimo peš. Ne preživimo popoldneva na kavču, ampak se s prijatelji dobimo zunaj in klepetajmo med sprehodom. Celo med gledanjem televizije lahko delamo trebušnjake ali vadimo počepe! (In kar poskusite jesti čips med dvigovanjem trupa h kolenom.)

 

Prehrana:

Jesti je treba večkrat na dan, a po malem – recimo pet obrokov, med katerimi nikoli ne izpustimo izdatnega zajtrka, nadaljujemo pa z manjšo dopoldansko malico, kosilom, popoldanskim prigrizkom in večerjo.

Izogibajmo se hitro pripravljeni hrani (pomfriju, dunajcu, hamburgerju, pogreti industrijsko pripravljeni hrani ipd.), zelo mastnim in sladkim jedem (piškotom, bombonom, čokoladi, krofom, pudingom, smetani ipd.), zelo mastnim in slanim prigrizkom (čips, smokiji, mastni siri ipd.) in sladkim pijačam (sokovi, gazirane pijače, kot je kokakola, ipd.). Poleg tega, da si z njimi hitro naredimo energijski presežek, so narejeni tako, da ne potešijo lakote, ampak si jih želimo še in še in se je včasih težko ustaviti, ko se jih enkrat lotimo. Najbolje je uživati čim manj predelana, čim bolj naravna živila brez dodanega sladkorja in z manj maščobami.

Pijmo veliko vode. Ker jo telo potrebuje in ker bomo tako manj lačni. (Včasih mislimo, da smo lačni, a smo v resnici žejni.)

 

Počutje:

V zdravem telesu pa mora biti tudi zdrav duh, in to velja tudi pri hujšanju. Dokazano je, da stres vpliva na prehranjevanje: nekateri v stresu jedo več, drugi pa manj. Poleg tega takrat običajno raje posegamo po manj zdravih živilih, recimo jemo čokolado, če smo živčni zaradi testa. Stres lahko uspešno premagujemo z gibanjem, sprostitvenimi tehnikami, pogovorom s prijateljico ali odraslim, ki mu zaupamo, ipd.

Pomemben je tudi dober spanec, ki ga mora biti dovolj. Če premalo spimo, se nam spremeni presnova, poleg tega zaradi pomanjkanja energije običajno raje posegamo po energetsko bogati hrani. Spat hodimo zgodaj, najbolje do 21. ure. Mladostniki naj bi spali vsaj devet ur na noč.

Sicer pa je hujšanje oziroma vzdrževanje primerne telesne teže bistveno lažje, če smo optimistični in verjamemo, da nam bo uspelo! Oboje namreč zahteva veliko volje in vztrajnosti, a se bo trud poplačal.

In ja, potrudimo se tudi, da bi sprejeli in vzljubili svoje telo, kakršno je. Naj bo visoko ali nizko, okroglo ali koščeno, z boki willendorfske Venere ali s pasom, preščipnjenim kot osa – če bomo zanj skrbeli, kot je treba, bo delovalo, kot je treba, vse drugo pa je samo stvar okusa (in malenkost mode). Verjemite, niti dva človeka nimata enakega! Moda se pa itak menja.

Tinkara nam je pisala:

»Močno si želim shujšati, ker se mi zdi, da imam nadpovprečno težo. Če ne, pa vsaj zato, ker so moje prijateljice atletinje in so fuuuul suhe. Jaz drugače treniram jazz. Celo leto smo imeli 3 ure vaj na teden. Razen zdaj, k mamo eno tekmovanje, jih mamo več. Tudi v šolo hodim s skirojem al s kolesom in živim 1,5 km od šole, tako da se mi ne sanja, kako lahko dobivam tok kg. PLIS HELP!«

Kaj mislite o Tinkarinem problemu? Se vam zdi, da pretirava? Imate tudi vi problem s hujšanjem? Se vam zdi, da morajo vsi biti čisto suhi? Tudi pri vas v razredu ali med prijatelji vsi govorijo o hujšanju? Kaj je realno in kaj ne? Kaj je normalna postava in kako jo dosežemo?

Mnenja pilovk in pilovcev

Hej. Zato ne rabiš skrbet. Vsak je drugačen.Mogoče pa moraš malo paziti na prehrano??? Kaj ponavadi ješ, in da ne pretiravaš...

super_pleslka 12let

V našem razredu je tudi večina punc trlic. In za hrbtom govorijo druga drugi, da so debele...Ampak daj, ljudje smo različni, nekateri lepo pojemo, rišemo ali plešemo, nekateri pa prav nasprotno, tako je tudi s telesno težo. Pa zakaj bi rabili biti vsi enaki?! Moj predlog je, da se s tem sploh ne obremenjuješ, saj to sploh ni važno, samo to, da si prijazna! To pa ne dvomim.

HELPINGirl 14 let

Nimamo vsi najbolj suhe postave in tudi, če se bi ves čas trudili nam ne bi uspelo. To je v genih. Pomembno je samo, da se ne sekiraš preveč a vseeno se gibaj saj je to zabavno in pomagalo ti bo pri sprostitvi. Vedno pa se zavedaj lepa si in najboljša različica sebe in pomembno je kaj si po srcu ne kako izgledaš. Upam, da sem vsaj malo pomagala.

Star dancer 11 let

Živijo! Ne skrbi, to se dogaja tudi meni.Če se tehtaš vsak dan in si v skrbeh, da si debela , je moje priporočilo, da se ne tehtaš vsak dan in enostavno odmisli o svoji težavi in se sprejmi takšno kot si. Saj boš še zrasla in se potegnila.;)

itsokgirl 12 let

Hej! Morda imas cisto v redu postavo. Ampak: Predstavljaj si, da slikar naslika prelepo sliko. Drugi umetniki zelijo naslikati tocno tako pa jim ne uspe, ne glede na trud. Ne trudi se posnemati umetnine: namesto tega ustvari svojo.

PercivalGraves 13 let

Hej..Pač jaz menim tako,da ni važno kakšen si od zunaj ampak kakšen si po srcu❤.Če pa res želiš shujšati pa shujšaj zaradi sebe.Ne obremenjuj se. L.p.😊

SUPER PUNCA🦋 10 let.

Poskusi se sprostiti in bodi kar si. Meni se tudi včasih zdi da sem pretežka ampak se potem spomnim, da so mišice težje od “špeha“. Sploh pa so atletinje ponavadi suhcene v kar najbrž vlagajo precej napora... vem iz lastnih izkušenj! Support in veliko sreče!

hellogirl 12

Hej tudi jaz se že nekaj časa sprašujem kako sem lahko iz take suhice dobila toliko kg da se sama sebi smilim, čeprav mi večkrat kdo pove da to kar mislim ni prav. tudi moja sošolka je zelo dobra atletinja in tudi tako suha. morda ti lahko pomaga kakšna ura, ki bi ti merila kalorije. lahko si razporejaš obroke. ampak ne stradaj nikoli!!! mislim da se vsak lahko sprijazni s tem. lahko pa na primer namesto bombonov kupiš suho sadje... normalno je, da si malo manj suha. poglej slike kraljice elizabete na kronanju. tisto je zame ravno pravnjša postava (seveda bo tako ko boš odrasla). pri nas se ne pogovarjamo ravno o hujšanju.

Evica 11 let

Mislim da te ne bi smelo skrbeti glede tega, saj je vsak po svoje popoln. Največ šteje TVOJE mnenje, ne pa mnenje drugih. Med seboj se vsi razlikujemo, nekateri imajo več kg čeprav trenirajo 5x ali 6x na teden. Tako, da ti res ni treba skrbeti tudi v našem razredu ima kdo več kg, ampak takšen pač je. REAL GIRL ISN’T PERFECT AND PERFECT GIRL ISN’T REAL. -Harry Styles Upam da sem ti pomagala.

✨ROLLER SKATE girl✨ 12 let

Draga Tinkara! Tvoj problem ni ne rešljiv saj sem imela jaz popolnoma enak problem in sem ga uspela rešiti. 1. Če imaš kakšno dobro prijateljico ki hodi na atletiko jo vprašaj kako je tam. 2. Če se ti sliši ok pojdi pogledat na en trening in če ti bo všeč začni trenirat (če tja hodijo vse tvoje sošolke boš tam imela tudi ogromno prijateljic) (s prijatelji je vedno bolj zabavno). 3. Če nimaš časa in imaš preveč dela s Jazzom si lahko doma čez vikend pripraviš svoj pol urni “trening” (na internetu imaš zelo dosti idej). En dan lahko greš tečt, en dan kolesarit… 4. Lahko pa narediš najboljšo in najlažjo stvar. Pogledaš vase. Ni važno kakšen si po izgledu. Važno je kakšen si po srcu. 😊 Upam da sem ti kaj pomagala😁

Unicorn Skoraj 11 let

Hej, priporočam ti, da, ko se pogledaš v ogledalo ne razmišljaš samo o tem kakšen trebuh imaš, ufff pa noge,grozne! Nasmej se! Ker to si kljub temu ti! Takšna ali drugačna.V našem razredu so tud vse suuuhe. Ampak, dejansko ni realno, da smo vsi enaki. V reklamah so vse punce ful skinny, to je nerealno in na to se sploh ne oziraj.Bodi zadovoljna sama s sabo :). Upam, da sem kaj pomagala.

HELPINGirl 14 let

Vprašanje

Ali imate svoj e-poštni naslov? (e-mail)
Ja.
(244)
Ne.
(37)

AKTUALNO

PIL na TikToku

Mnogi še ne veste, da je Pil tudi na Tiktoku. Na Pilovem profilu lahko najdeš zabavne, ... več

Vpiši se


Nov uporabnik | Pozabljeno geslo

PILOVA LESTVICA

Domača
1. Joker Out - Barve oceana
2. BQL & Polkaholiki - Lučke
3. LPS - Disko
4. Leopold I. - Kinderšpil
5. Nina Pušlar - Tople oči

Tuja
1. Måneskin - Beggin'
2. Taylor Swift - Anti-Hero
3. Imagine Dragons X JID - Enemy
4. Harry Styles - As It Was
5. GAYLE - abcdefu

GLASUJ ZA NAJ SKLADBO

Domača

1. Bepop: Daj se nasmej
2. BQL & Polkaholiki: Lučke
3. Joker Out: Katrina
4. Joker Out: Barve oceana
5. Koala Voice: Ker tu je vse tako lepo
6. Kokosy: Planeti se vrtijo
7. Leopold I.: Kinderšpil
8. LPS: Disko
9. Nina Pušlar: Tople oči
10. Žan Serčič: Snežinki

Tuja

1. Adele: Easy On Me
2. GAYLE: abcdefu
3. Harry Styles: As It Was
4. Imagine Dragons X JID: Enemy
5. Kate Bush: Running Up That Hill (A Deal With God)
6. Måneskin: Beggin'
7. Miley Cyrus: Flowers
8. Olivia Rodrigo: Deja vu
9. Rihanna: Lift Me Up
10. Taylor Swift: Anti-Hero

Pogosta vprašanja

Iščeš odgovore na vprašanja, kot so "Kako se naročim na revijo Pil?", "Kako se registrirati?", Kakšna so pravila obnašanja na Pilovi spletni strani?" in "Kam vnesem naročniško številko?" Klikni na spodnji gumb in najdi odgovore!

Oglas

KNJIŽNA LESTVICA

Knjižna
1. Rick Riordan - Junaki Olimpa: Izgubljeni junak
2. J.K. Rowling - Harry Potter 7: Svetinje smrti
3. Špela Frlic - Bleščivka
4. Krister P. Jansson - Jan Pančur in testeninska zarota
5. Vinko Möderndorfer - Romeo in Julija iz sosednje ulice

ZADNJA ŠTEVILKA

Revija
Izid: 3. 2. 2023

NAKLJUČNI VIC

Sprehajanje

Policaj sprehaja psa in sreča pešca. Pešec ga vpraša, zakaj sprehaja osla...Potem mu policist odvrne, da je to pes. Pešec pa mu reče, kdo je pa tebe kaj vprašal. :)

hi!, 11