Ti & jaz
Pisala nam je Ginny. O nasilju sošolca. Žal njeno pismo ni edino te vrste, zato smo se odločili, da bomo o nasilju spregovorili v tokratni temi meseca. Žal je govoriti o nasilju danes že nekaj običajnega. Čeprav se o raznih oblikah nasilja veliko piše tudi v drugih medijih ali pa govori po televiziji in družabnih omrežjih, pa nasilja ni manj, temveč več. Razlogov je veliko. Gotovo pa je za povečanje kriv naš način življenja, ki ga prilagajamo družbi, v kateri živimo. Odtujenost, pomanjkanje strpnosti, tekmovalnost, hlastanje za denarjem in dobičkom, pa tudi revščina in boj za preživetje imajo velik vpliv. Zadnje čase narašča spletno nasilje, kot poseben pojav današnjega časa. Pil ima premalo strani, da bi se tehtno razpisali o vzrokih. Ampak dajmo si za začetek razjasniti, kaj nasilje sploh je, ker ga marsikdo marsikdaj zelo podcenjuje in jemlje kot nekaj samoumevnega, nekaj, kar pač je bilo in je, in se ne da nič ukreniti.
Oblike trpinčenja
Med vrstnikih o nasilju govorimo tudi z besedo trpinčenje. Trpinčenje je oblika nasilja, kjer je žrtev podvržena namernim grožnjam ali pa je zaradi pritiskov drugih v nenehni stiski. Gre za pojave, ki bi jih lahko razvrstili od nedolžnega izzivanja, poniževanja pa do hujših obračunavanj ali napadov. Če pojav trpinčenja pogledamo bolj podrobno, ga lahko razvrstimo v več oblik:
- besedno – mučitelji skušajo svoje žrtve prizadeti z besedami,
- telesno – na primer porivanje, pretepanje, brcanje, boksanje in podobno,
- socialno – tiho nasilje, kjer gre za izključitev iz družbe, vrstniki žrtvi obrnejo hrbet, se brez pojasnila ne družijo več z njo, ji s svojim vedenjem skušajo vzbuditi slab občutek,
- psihično – posmehovanje ali norčevanje zaradi drugačnosti, na primer zaradi videza, telesnih posebnosti, načina obnašanja, pripadnosti drugi kulturi ali kakšnih drugih razlogov, obkladanje z žaljivimi vzdevki.
Socialno in psihično trpinčenje sta na prvi pogled milejši obliki nasilja, vendar pa celo bolj nevarni, saj sta manj vidni, a sistematični, dolgotrajni in ne dopuščata obrambe. Povzročata hujše posledice, ker ju je težje prepoznati in se učinkovito odzvati.
Za otroke in najstnike je vsaka oblika nasilja hudo ogrožajoča. Vsi, ki doživljajo vrstniško nasilje, so prestrašeni in zaskrbljeni, mnogi izgubijo zaupanje tako v odrasle, ki jim ne pomagajo, kot v šolo, ki ni dovolj varen prostor. Nasilje pusti posledice pri vsakem človeku, čeprav se nanj različno odzovemo. Običajno nas izkušnja z nasiljem nauči, da se močnejšemu uklonimo, da je slabo pokazati čustva strahu ali bolečine in da so pred nasiljem varni le tisti, ki so sami nasilni do drugih in uživajo njihovo strahospoštovanje. Vendar pa tak odnos do nasilja povzroči več škode kot koristi.
Je nasilje res »normalen« del odraščanja?
Nekatere oblike ne preveč prijetnega merjenja moči so obstajale že od nekdaj in že naši starši so nas učili strategij, kako naj se uspešno upremo nasilnim situacijam. Še danes velja eno od pravil »udari nazaj«, ki pa ni vedno učinkovito. Prav tako je »pusti me pri miru« lahko reči, na žalost pa to pogosto ne zaleže kaj dosti. Če gre namreč za pravo ustrahovanje, so po navadi žrtve tisti, ki so šibkejši ali kako drugače nemočni in se ne znajo postaviti zase. Načini samoobrambe so precej odvisni od osebnosti posameznika. In vsi žal na tem področju nismo dobro opremljeni.
Zdi se, da predvsem odrasli velikokrat ne znamo dobro ločiti, kdaj je zbadanje, poniževanje, ravsanje ali kakšno drugo »merjenje moči« še tisto, kar sodi v normalno odraščanje, in kdaj gre za nasilje, ko je treba ukrepati.
Nekateri odrasli, celo nekateri vzgojitelji, učitelji ali tisti, ki delajo v pedagoškem poklicu, še vedno mislijo, da so šikaniranje, ustrahovanje, izsiljevanje, grožnje ali fizično nasilje vedno bili in bodo in so pač sestavni del odraščanja.
Tako predolgo puščajo stvarem, da gredo svojo pot, saj naj bi se otroci in mladi na ta način utrjevali in krepili za življenje. Vendar pa današnje oblike nasilja med odraščajočimi že dolgo nimajo ničesar skupnega z običajnim merjenjem moči. Dejstvo je namreč, da takšne oblike nasilja v sodobni družbi naraščajo, da živimo življenje, ki žal spodbuja nasilno vedenje, in da si pred temi pojavi ni dobro zatiskati oči.
Ustavljanje nasilja je dolžnost odraslih, za otroke in najstnike je to prezahtevna naloga, saj imajo premalo znanja in izkušenj, da bi nasilje ustavili sami. Še odrasli se pogosto sprašujemo, kako naj se nasilja lotimo, da ga bomo preprečili in da ne bo škoda še večja.
In kdo so mladi nasilneži?
Zanimivo je, da so takšni otroci ali mladostniki pogosto zelo negotovi vase, nezadovoljni sami s seboj, večkrat ponižani in nimajo občutka lastne vrednosti. Velikokrat prihajajo iz družin, kjer je prisotno nasilje ali prevladujejo drugačne težave. Občutek imajo, da so nekakšen izmeček družbe, svojih sposobnosti se ne zavedajo ali celo mislijo, da se jim nič ne izplača, saj niso sposobni zadovoljiti zahtev šole in družbe. Pogosto tudi niso uspešni v šoli.
K nasilju se praviloma zatekajo zato, ker bi radi pridobili potrebno pozornost in opozorili nase. Z nasiljem poskušajo pregnati občutja nemoči in neuspešnosti.
Jezo zaradi lastnih težav tako velikokrat stresejo na druge.
So pa tudi takšni, ki so sebični, razvajeni in hočejo, da je vedno vse po njihovo. Nekateri se nasilni skupini pridružijo, ker so sami trpinčeni ali pa nimajo prijateljev, so osamljeni in želijo, da jih drugi vidijo kot junake. Veliko »mučiteljev« tudi uživa v občutku, da so pomembni. Za večino pa velja, da ne vedo zares, kako grozno se počuti žrtev.
Pri takšnem otroku ali mladostniku samo s kaznovanjem za storjena dejanja ne bomo opravili vsega. Takšen otrok potrebuje pomoč strokovnjakov, pomoč pa potrebuje tudi njegova družina. Če le kritiziramo njihovo osebnost, še utrjujemo negativno identiteto »nasilneža«.
Seveda pa mora imeti nasilno vedenje nujno negativne posledice za storilca, da v prihodnosti ne bo več videl koristi svojih nasilnih dejanj.
In kdo so po navadi žrtve?
Kot je bilo že rečeno, so to tisti otroci ali najstniki, ki so šibkejši, ki se ne znajo dovolj dobro postaviti zase ali pa so na kakršenkoli način »drugačni« in so tako najlažji objekt izživljanja. »Drugačnost« lahko pomeni mnogo stvari: lahko gre za čisto telesne značilnosti kot štrleča ušesa, majhnost, debelost ali suhost, invalidnost ali pa osebnostne značilnosti in inteligenco, pri čemer je tarča posmeha lahko tudi nadarjenost in izrazita inteligentnost. Mnogokrat so žrtve pripadniki drugih narodov in kultur ali celo priseljenci iz drugih koncev države.
Žrtve trpinčenja potrebujejo podporo. Naloga odraslih je, da jih razbremenimo občutkov sramu, krivde in strahu.
Mnoge najstnike je sram pripovedovati o svojih izkušnjah, saj so prepričani, da jih odrasli ne bodo razumeli ali pa bodo celo razočarani nad njimi. Zdi se jim, da je biti žrtev nasilja velik neuspeh, da ne znajo poskrbeti zase – preprosto, da so reve.
Kaj lahko storijo starši in šola?
Ni vedno lahko priznati, da te v šoli trpinčijo, izsiljujejo ali ti grozijo. Je pa veliko lažje, če se o tem odkrito pogovarjamo – v šoli in doma. Če smo kot starši in učitelji dovolj odprti, da si za otroka in pogovor vzamemo čas, da mu pazljivo prisluhnemo, kadar nam želi kaj sporočiti, da zaznamo spremembe v njegovem obnašanju in znamo opaziti, kdaj je v stiski, bomo nasilje še pravočasno ustavili ali pa vsaj dovolj hitro pomagali žrtvi in ne nazadnje tudi nasilnežu.
V šoli je zelo pomembno, koliko pozornosti vodstvo in učiteljski zbor namenjata vzdušju, klimi na šoli. Če prevladuje izrazito tekmovalno vzdušje in se od učencev zahteva poslušnost in podrejenost, če se ne išče posamičnih rešitev, se ustvarja več napetosti. Tudi nejasne meje, zahteve in slabo uresničevanje dogovorov lahko povzročijo napetosti, te pa sprožajo več konfliktov med učitelji in učenci, pa tudi med učenci samimi.
Na preprečevanje nasilja v šoli zelo neposredno vpliva pripravljenost učiteljev in drugih zaposlenih, da jasno obravnavajo VSAKO obliko nasilja. Pri tem je doslednost zelo pomembna. Znano je, da ima šola, ki dopušča nasilje, tega pojava več. Pogovori o medsebojnih odnosih, o nenasilnem reševanju problemov pa tudi o tem, kako se postaviti zase, so lahko dobra popotnica za življenje. Za takšne pogovore ne bi nikoli smelo zmanjkati časa.
Če je šola na vse to pripravljena in če tudi sicer vlada zdravo vzdušje, otrokom ne bo težko odgovoriti na vprašanje, kdaj je to, kar so zaupali odraslemu, tožarjenje in kdaj ne.
11-letna Ginny Weasley nam je pisala:
»Živijo! V šoli imam sošolca, ki me vedno pretepa in žali. Kaj naj naredim? Imam pa tudi enega drugega in je pa še bolj nasilen kot drugi.«
Imate tudi vi podobne probleme? Je tudi v vaši šoli ali okolici kakšen nasilnež? Kako se mu uprete? Kaj storite? Svetujte Ginny!!
Mnenja pilovk in pilovcev
Mislim, da bi to morala povedati učitelju. Če to ne zaleže pa prosi starše, da se pogovorijo z starši od nasilneža. Ne skrbi, zaradi tega ne bo še hujše.
Hej!!! Priporočam ti, da se najprej obrneš na tvoje prijatelje, ki jim zaupaš. Če ti kaj dosti ne bodo pomagali povej za problem starše ali učitelje, svetovalno delovko… Verjamem, da ti v tej situaciji ni prijetno najlažje ti bo, če se mu opreš ali ga ignoriraš, če te zmeraja za pretepanje je pa edina stvar, da poveš staršem ali odrasli osebi. Upam, da sem ti kaj pomagala!! Drži se.
Priporočam ti da najprej le poveš staršem potem pa se v tem pogovoriš z učitelji ali svetovalno delavko. Kadar boš imela čas pojdi do njih in se pogovori. Če te bo še naprej zbadal to povej staršem in okrepajte. Upam da sem ti pomagala.😁
Kakor prvo če te žali se obrni stran in mu reči naj te ne žali če pa te tepe pa ti predlagam da poiščeš pomoč pri učiteljici ali pri starših.Lahko pa poiščeš pomoč pri drugih ki jim zaupaš.
Poveš učiteljici, njima pa rečeš, da ti to ni všeč.
Ignorira ga
Vem kako je to. Tudi jaz imam podobne težave. Poiskusi za pomoč prositi svetovalno službo ali razredničarko. Seveda je v pomoč če imaš v takih časih ob sebi prijatelja. : ) Upam da ti bo moj nasvet v pomoč.
Hej Ginny povej sošolcoma da naj takoj nehata!!!In če nebosta nehala pojdi povadati učiteljici staršem ali pa odrasli osebi ,ki ji zaupaš.Povej jima da se to lahko konča zdaj ali pa s policijo. Upam da sem ti pomagala😊
Draga Ginny, tega ne smes zadrzati zase. Takoj pojdi do uciteljice ali pa to zaupaj starsem. Vse se bo resilo, zaupaj vase in bodi ti.
Hey Ginny. Če te sošolec pretepa se o tem NUJNO pogovorite pri prihodnji razredni uri. Lahko poveš tudi razredničarki ali psihologinji na samem, če ne želiš, da bi se sošolec še bolj obrnil proti tebi. Še nekaj. Nasilje ni OK. Če te ta sošolec npr. udari predlagam, da ga ne mahneš nazaj, ker se po mojem mnenju ni ravno pametno kar tako pretepati. Lahko pride tudi do hujših poškodb obeh. Za težavo se posvetuj tudi s starši, ki se prav tako lahko obrnejo na razredničarko. Poskrbi, da bo fantova mama izvedela za to, saj morajo tega fanta nekako "ukrotiti". Glede drugega sošolca, se lahko posvetuješ z razredničarko, kot pri 1. Srečno
Hej! Takšne grozne stvari moraš nujno zaupati tudi odrasli osebi, ki ji zaupaš. Priporočam, da poveš staršem, če še nisi, šolski psihologinji in razredničarki. To je meni pomagalo, ko sem imela težave s sošolkami in sošolci. Upam, da sem pomagala. LP <3
Povej odrasli osebi ki ji zaupaš
Oj, tudi meni se to dogaja imam 3 sošolce , ki so reeeeeees sitni in mi grejo na živce jaz jih samo IGNORIRAM, poskusi tudi ti ali pa UDARI NAZAJ, saj si zaslužijo!
Najboljše da v takem primeru poveš nekomu ki mu zaupaš kaki dtarejši osebi odrasemu staršem učilju razredniku
Hej Ginny! Js mam na treningih tut eno fuuuul tečno "prjatlco" ko me skos žali in tepe sam ignoriraj ga pa bo bolš, če pa to ne bo pomagalo pa povej učiteljem ali staršem. Enkrat se bo že uredilo tak da ne skrbi.
Živijo Ginny! Tudi v mojem razredu je tako na žalost je moj sošolec tudi moj sosed in vsak dan poslušam njegovo ne kulturno obnašanje. Svetujem ti, da mu poveš v obraz kaj te moti pri njemu in z resnim glasom poveš, da naj neha tako tudi jaz naredim in me moj sošolec posluša. Upam da ti bo pomagal moj nasvet.
V današnjem času in prostoru je prav, da kot družba zavzamemo ničelno toleranco do nasilja. Če so sošolci nasilni, povej razredničarki, s prošnjo, da ukrepa, in če se nič ne zgodi, zahtevaj sestanek pri ravnatelju/ici. Dolžnost šole je, da zaščiti svoje učence pred vsakršnim nasiljem, in da tako za učence kot učitelje ustvarja varno okolje. V kolikor se odgovorni (učitelji in vodstvo šole) na pritožbe zoper nasilne učence ne odzovejo primerno, morate učenci sami vztrajati pri ozaveščanju obravnavane problematike. Zahtevajte izvedbo predavanj na temo nasilja, naj se ničelna toleranca do nasilja obravnava na razrednih urah, itd.. Vztrajajte, da je potrebno do te tematike pristopiti resno in začeti ozaveščati tako učence kot predavatelje o tem, kaj vse sploh je nasilje in o pravici vsakega posameznika, da živi in se šola v varnem okolju. Ustvarite gibanje! Pred nasiljem (telesnim, verbalnim, psihološkim) te varuje že Ustava Republike Slovenije, ki je najvišji pravni akt v državi.
Kot prvo, če te žali se obrni stran in mu nič ne reči. Če pa te žali pa ti predlagam da poiščeš pomoč pri tistih ki jim zaupaš
Hej! Sama s tem nimam veliko izkušenj, se je pa vedno pojavila kakšna nesramna beseda. Verjetno to vsi rečejo, ampak poskusi ohraniti trezno glavo in take govorice ignoriraj. Če pa se to naslije poslabša pa ti svetujem da poveš učitelju ali staršem.
Hej prebrala sem tvoje pismo. Priporočam ti da to poveš svetovalni delavki in staršem, in to prijavite policiji. Upam, da sem pomagala
Hej! Svetujem ti, da o tem poveš učiteljici ali staršem. Res ni prav, da se kogarkoli pretepa ali žali tako da je najbolje da ukrepaš čim prej. Upam da se ti vsaj malo pomagala! :)
Vprašanje
Kako vam je všeč zgodba v Pilu?
AKTUALNO
Veliko navdiha in praktičnih napotkov - Pilovi podcasti in webinarji
Z vami lahko delimo veliiiiko navdiha! V okviru festivala Najst, ki je potekal jeseni 2024, je Urška ... več
PILOVA LESTVICA
GLASUJ ZA NAJ SKLADBO
Pogosta vprašanja
KNJIŽNA LESTVICA
NAKLJUČNI VIC
Ljudožerci
Znanstveniki pridejo na novoodkriti otok. Mimoidoče vprašajo: "A so na tem otoku kakšni ljudožerci?" "Seveda ne, ljudožerce smo pa že vse pojedl", jim brezskrbno odgovorijo mimoidoči.